درباره لفظ جلاله الله در بسم الله الرحمن الرحیم

 

حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی

دام تزویر مکن چون دگران قرآن را

درباره لفظ جلاله الله  در بسم الله

آن طور که علامه طباطبایی در المیزان ذکر کرده اند الله در زمان پیش از اسلام نیز بین اعراب مکه و عربستان برای نامگذاری خداوند استفاده میشد1  و منظور از الله در اصل الاله یوده که در اثر تکرار زیاد همزه دوم آن در طول زما نها حذف شده بود و به الله تبدیل شده است و معنی اصلی اله  پرستش و تحیر است و به این دلیلی برای نامگذاری خداوند از آن استفاده میشده چون مورد پرستش و عبودیت بوده است و عقل در ذات او حیران است

اما  به نظر مستانه من یکی از نکته های مورد توجه این است که :

کلمه الله که الاله بوده ، در آن ال ابتدای اله بیانگر معرفه بودن اله است برای شنونده ،

همانطور که در جمله مبارکه    لا اله الا الله    میگوییم هیچ اله نیست مگر  الله

ال در عربی همان کسره در انتهای نام عام است که در فارسی آخر کلمات میگذاریم و همان  the  انگلیسیست که در ابتدای نام های معرفه میگذاریم

مثلا وقتی میگوییم the man  منظورمان در فارسی مرد ِ   میباشد منظور همون مردی است که هم من سخنگو هم شمای شخن شنو میدانیم منظور کدام مرد ِ است.

در الاله هم منطور خداهِ میباشد که منظور آن خدایی است که در بین اله مختلف میدانیم منظور کیست. لذا کلمه الله نامی برای خداوند است مانند همه نام های دیگر که بشر برای نامگذاری خداوند استفاده می کند مانند خدا ، خداوند  ، هو ، بسمه تعالی ،  God  ، ... و سایر کلماتی که برای نامیدن پروردگار در مذاهب مختلف مورد استفاده واقع میشود و دلیلی استفاده از نام الله در قرآن کریم آن بوده که بشر دوران جاهلیت با این کلمه خاص برای نامیدن پروردگار آشنا بوده است.

اما نکته مهم این است که این کلمه و هیچ کلمه دیگری سزاوار نام بودن برای  آن ذات یگانه و بی همتا را ندارد

در کتاب سفر روح اثر دکتر مایکل نیوتن زمانی که دکتر در حال گفتگو با یکی از  روح ها میباشد و در مورد آن یگانه صحبت می شود دکتر نیوتن میپرسد منظورت خداوند (  GOD  ) است ؟ و روح با دلخوری میگوید شما آن را اینگونه مینامید و وقتی دکتر میپرسد چر نباید آن را اینگونه بنامیم میگوید چون با این نامگذاری او یک فرد ( Some Body ) میشود در حالیکه او یک چیز ( Some thing ) است ...

من فکر میکنم که به همین دلیلی الله که به نام الاله بوده است و اشاره میکند به آن خداهِ در حقیقت اشاره به این حقیقت میکند که آن یگانه دارای نام نیست ولی آنقدر ما حضرتش  را به نام آن خداهِ ، آن خداهِ نامیدیم که دیگر تصور کرده ایم که نام آن حضرت "آن خداهِ " یا همان "الاله" یا همان "الله " است در حالیکه هیچ نامی شایسته نامیدن حضرتش را ندارد

به همین دلیل است که از نظر شرعی می گویند نام حضرتش را به هر شکل که نوشته شود و به هر زبانی بای با وضو لمس شود حتی اگر یک الف بنویسند و منظور حضرتش باشد ...

در مجلس یکی از استادانم نیز حیران بودم که او همیشه مجلس را آغاز می کرد با جمله :

"با نام بی نام او "

همچنین توجه کنیم به تسبیحات اربعه که در آن ابتدا ذکر می کنیم

سبحان الله یعنی خداوند منزه است از هرچه هست و نیست (  نظیر  نام وتصور ات ما از او و پندار ما از سه جمله بعد )

و بعد ذکر می کنیم

و الحمد لله

و لا اله الا الله

و الله اکبر

شاید به همین دلیل است که دکتر پاک نژاد در ابتدای تز دکترای خود بجای " بسم الله الرحمن الرحیم"  متداول زمانه  از جمله مبارکه " سبحان الله " استفاده کرده

 

نکته جالب دیگر اینکه

ما می آییم این لفظ را قاب میگیریم و به دیوار میزنیم برای اینکه بگوییم که یگانه پرستیم و او را می پرستیم و ....  در حالیکه عین همین کار را آن بت پرست هم می کند او هم بتی می سازد و می گوید این "نام" خدای من است  با این سنگ و چوب ( مثل تو که با دوات و کاغذ ) جلوه او را سمو ( نام گذاری )  کرده ام انگار که چارچوب آن قاب دیگر جلوه خدا نیست یا آن دیوار دیگر جلوه خدا نیست  یا  هر چه .. دیگر جلوه خدا نیست پس کی باور کنیم " فاینما تولوا فثم وجه الله "  - به هر طرف رو کنید آنجا وجه خداست -

پس کی بفهمیم که خداوند با بت سازی به هر شکل و به هر عنوان مخالفه !

" أَلَا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِیَاء مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ فِی مَا هُمْ فِیهِ یَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ کَاذِبٌ کَفَّارٌ "

آگاه باشید آیین پاک از آن خداست و کسانى که به جاى او دوستانى براى خود گرفته‏اند [به این بهانه که] ما آنها را جز براى اینکه ما را هر چه بیشتر به خدا نزدیک گردانند نمى‏پرستیم البته خدا میان آنان در باره آنچه که بر سر آن اختلاف دارند داورى خواهد کرد در قیامت ، ‏خداوند  آن کسى را که دروغ‏پرداز ناسپاس است هدایت نمى‏کند

( سوره مبارکه زمر آیه 3 )

 

 

1   به استناد آیه 136 سوره  انعام  

/ 2 نظر / 20 بازدید

شما در این مقاله با بت سازی خداوند اشکال پیدا کردید حال اینکه در مذهب ظاله شیعه از هر امامی و امامزاده و خاک و هرچیزی یک بت ساخته میشه و طلبشون از اون بت و معبودشان میخوان

س .م

با سلام و احترام برایت مثبت یک و هزاران طلب خیر آرزو می کنم .همیشه در پناه حق باشی